Kemalangan maut telah menjadi igauan bagi rakyat
Malaysia ketika ini. Sering kali terpapar di dada akhbar mahupun di
dalam berita televisyen, hampir saban hari mengenai kemalangan maut yang
berlaku. Siapa tahu, mungkin yang terkorban di dalam kemalangan itu
bakal pemimpin negara, ataupun bakal ahli sains yang akan menjadi
pemenang anugerah nobel pertama dari Malaysia. Itu lah hakikatnya, kita
bukan sahaja rugi berjuta-juta ringgit dalam bentuk material (tangible)
tetapi mungkin juga kita kerugian lebih dari itu (intangible loss). Apa
yang kita lakukan untuk mengatasi masalah tersebut?
Ops-sikap yang diadakan 2 kali setahun hanyalah sekadar
mengumpul data bagi mengetahui statistik kemalangan sahaja. Ia bukan lah
permanent counter measure bagi menyelesaikan punca masalah
tersebut. Kempen-kempen yang dijalankan pihak berkuasa juga boleh
diibaratkan seperti ‘hangat-hangat tahi ayam’ dan seringkali juga
kelihatan seperti ‘sudah terhantuk baru terngadah’. Ketika berlakunya
kemalangan maut yang dahsyat maka semua akan berkokok ke sana ke mari,
ubah cara pelaksanaan atau penguatkuasaan undang-undang, ketatkan segala
macam syarat. Tapi itu semuanya tak ubah seperti fire fighting (padamkan
api semasa kebakaran, tapi tidak cuba menyelesaikan punca masalah).
Tidak ada langkah konkrit yang kelihatan diambil oleh pihak berkuasa
bagi menyelesaikan root cause (punca sebenar masalah)
kemalangan maut tersebut. Buktinya, kadar kemalangan tidak pernah
berkurangan secara berterusan (mungkin kurang tahun ini, tahun depan
naik kembali, tiada korelasi). Sampai bila harus kita merelakan
kehilangan orang tersayang baik atas kesalahan mereka sendiri, mahupun
atas kesalahan orang lain? Sampai bila harus kita merelakan kerugian
besar sumber-sumber negara (resources)?
Marilah kita sama-sama fikirkan supaya jalan raya di
Malaysia ini menjadi lebih selamat dan tidak selamanya menjadi punca
utama kematian rakyat Malaysia selepas penyakit-penyakit kronik seperti
barah dan lain-lain. Saya ada melakukan kajian bagi projek sarjana saya
di sebuah Universiti awam beberapa tahun yang lalu, dan izinkan saya
berkongsi finding and observation saya. Semoga sedikit sebanyak boleh membantu menjadi pemangkin atau trigger (peledak)
kepada mereka yang di dalam bidang ini (keselamatan jalan raya) bagi
meneruskan usaha mereka menyelamatkan lebih banyak nyawa rakyat Malaysia
daripada hilang begitu sahaja di jalan raya.
Malang berbau?
Saya berpendapat antara punca banyaknya kadar kemalangan
di negara kita ini adalah kerana peribahasa melayu lama yang telah
disalahguna oleh orang Malaysia, iaitu “Malang Tidak Berbau”. Maka kita
tidak boleh berbuat apa-apa untuk mencegahnya. Saya berpendapat
sebaliknya. Malang adalah berbau dan kita boleh mencegahnya. Sebelum
saya pergi lebih jauh lagi, saya akan berikan contoh yang mudah supaya
kita semua boleh faham arah tuju perbincangan kita ini. Apakah
kebarangkalian (matematik) kita akan mengalami kemalangan jalan raya
jika kita sedang tidur di rumah? Kebarangkalian nya ialah, hampir
kosong (0), atau mungkin kosong (tetapi tiada yang mustahil dengan
kehendak Tuhan). Baik, sekarang apakah pula kebarangkalian kita akan
mengalami kemalangan jalan raya sekiranya kita menunggang motosikal
dengan laju melawan arus lebuh raya berhampiran selekoh? Kebarangkalian
nya ialah hampir satu ( dekat dengan satu, mungkin 0.95). Baiklah, saya
kecilkan sedikit skop, kebarangkalian manakah yang lebih tinggi untuk
mengalami kemalangan? Adakah memandu dalam keadaan mengantuk atau
memandu dalam keadaan cergas? Sudah tentu memandu dalam keadaan
mengantuk lebih tinggi.
Kemudian,
kebarangkalian manakah yang lebih tinggi untuk mengalami kemalangan? 1.
Memandu dengan kereta yang botak tayarnya, tidak diselenggara brek, dan
sudah setahun tidak pernah servis, kereta juga tidak mempunyai sistem
ABS. 2. Memandu dengan kereta yang masih lengkap bunga tayarnya, sering
diselenggara brek, sering diservis minyak hitamnya dan mempunyai sistem
ABS. Sudah tentu jawapannya, perkara 1. lebih tinggi kebarangkaliannya
untuk mengalami kemalangan. Nah, saya rasa kita sudah sedikit nampak
hala tuju perbincangan ini. Saya tambahkan lagi sedikit contoh,
kebarangkalian yang manakah lebih tinggi untuk mengalami kemalangan
maut? 1. Memandu motorsikal dengan laju, melanggar lampu merah dan
mengikut rapat kenderaan di hadapan. 2. Memandu motorsikal dengan
perlahan di lorong khas motorsikal, tidak memotong sesuka hati dan tidak
mengekori rapat kenderaan di hadapan. Sudah tentulah jawapannya ialah
perkara 1. mempunyai kebarangkalian lebih tinggi untuk bertemu dengan
kemalangan maut.
Lihat, kita boleh mengira kebarangkalian untuk bertemu
kemalangan. Jika kita boleh dapat nilai hampir 1, atau hampir 0, sudah
tentu dengan kajian yang lebih mendalam dan jitu kita boleh mengira
kebarangkalian yang di antaranya. Maka, saya ingin tekankan lagi, bahawa
Malang itu berbau dan boleh dikira. Sekiranya boleh dikira dan
dihitung, maka ia sudah tentu boleh dielakkan. Cukup dengan perasaan
takut untuk bertemu kemalangan, bawa kemana sahaja perasaan takut itu
bersama diri anda, kebarangkalian untuk bertemu kemalangan akan menjadi
rendah.
Near miss atau hampir kena
Saya ada mengatakan bahawa kita perlu menghapuskan root cause atau punca sebenar masalah,barulah kita dapat mengurangkan kadar kemalangan maut secara berterusan. Untuk mencari root cause, kaedah fishbone diagram (carta tulang ikan), brainstorming (sumbang saran) atau 5 Why Analysis (Analisa
5 mengapa) boleh dilakukan. Semua pihak boleh bergabung tenaga bagi
mencari punca sebenar mengapa kadar kemalangan maut ini terlalu tinggi
dan tidak berkurangan setiap tahun.
Saya ingin berkongsi satu punca berlakunya kemalangan
maut. Sebelum itu, cuba anda tanya kepada mereka yang pernah terlibat
dengan kemalangan serius, apa yang mereka fikir sejurus sebelum
berlakunya kemalangan serius tersebut. Berapa kalikah mereka pernah
hampir-hampir terlibat dengan kemalangan serius? Apakah cara pemanduan
mereka ketika terlibat dalam kemalangan tersebut. Seringkali kita
terbaca di dalam media, kereta itu cuba memotong dengan laju tapi gagal
mengawal kenderaan dan terbabas ke laluan bertentangan lalu berlanggar
berdepanan (head to head collision), ataupun pemandu bas yang terlilbat
dalam kemalangan maut tersebut pernah disaman sebanyak 10kali sebelum
ini, ataupun “saya hampir terbabas tadi sebab mengantuk, nasib saya
tersedar fuhh”. Itu yang kita dengar atau baca, banyak lagi yang kita
tidak dengar dan baca kerana kemalangan maut tidak berlaku walaupun
mereka melakukan perkara yang sama di atas. Fenomena ini dipanggil near miss (hampir kena).Near miss bermaksud,
“peristiwa yang tidak dirancang yang tidak mengakibatkan kehilangan
nyawa, kecederaan atau kerosakan – TETAPI, berpotensi untuk
mengakibatkannya. Hanya nasib yang sedikit baik,menyebabkan kemalangan
itu tidak berlaku.”
H.W
Heinrich telah melakukan kajian terhadap 550 ribu kemalangan dan
mendapati bagi setiap (1) kemalangan fatal atau serius, telah berlaku 29
kemalangan kecil dan 300 near miss (hampir kena). Dia juga mendapati (dalam kajiannya) 88% kemalangan berlaku disebabkan oleh unsafe act (perbuatan/perlakuan tidak selamat) dan 10% disebabkan oleh unsafe condition (keadaan tidak selamat). Dengan kata mudah, berlakunya kemalangan fatal, setelah kita mengalami 300 near miss dan mengalami 29 kemalangan kecil. Maka bolehlah dikatakan, sekiranya kita kurang mengalami near miss,
maka kebarangkalian kita untuk bertemu dengan kemalangan maut boleh
dikurangkan. Nah, maka fahamlah kita sekarang. Kurangkan seboleh mungkin
near miss. Di sini saya senaraikan contoh-contoh near miss dan perkara yang boleh mengundang near miss;
1. Melanggar lampu merah (sangat hampir kepada kemalangan)
2. Memotong sesuka hati (cilok maut)
3. Mengekori kenderaan terlalu rapat (ingat semula
peraturan 2 saat). Ikut hukum fizik, sekiranya kita mengekori kenderaan
hadapan dengan peraturan 2 saat, maka sampai kiamat pun kita tak akan
terlanggar kenderaan di hadapan dan sempat untuk brek jika kenderaan di
hadapan berhenti secara tiba-tiba.
4. Berada di jalan raya itu sendiri adalah near miss. Sekiranya tidak ada keperluan, jangan berada langsung di jalan raya. Nescaya kuranglah lagi kebarangkalian kemalangan.
5. Jika terpaksa, seperti menukar tayar bocor,
berhentikan kenderaan ke tepi jalan semaksimum yang mungkin. Semakin
dekat posisi kenderaan ke jalan, semakin tinggi near miss.
6. Memandu secara merbahaya tidak perlu di huraikan lagi. Ini perkara yang mengundang near miss
yang paling tinggi. Elakkan! Sekiranya mahu mencuba, atau inginkan
pengaliran adrenalin yang amat laju, daftarkan diri sebagai askar di
medan pertempuran barisan hadapan. Nescaya adrenalin anda tidak akan
berhenti mengalir.
7. Tidak berfikir tentang kemalangan juga bakal mengundang near miss,
seterusnya mengundang kemalangan. Hampir kesemua kemalangan berlaku
semasa kita sedang tidak berfikir, “oh kemalangan dijangka berlaku kalau
aku buat begini…”
Menurut kajian saya, di Malaysia ini, satu kemalangan maut akan berlaku sekiranya 60 (atau ke bawah) near miss berlaku. Fikirkanlah, sudah berapa kali anda berhadapan dengan near miss?
Kesimpulan
1. Malang adalah berbau dan boleh dikira dan dielakkan.
Sekiranya ada pakar-pakar yang sudi meneruskan kajian saya, satu alat
berperisian “software” boleh dipasang di kenderaan bagi menentukan
berapa kebarangkalian kemalangan akan berlaku berdasarkan input-input
yang dimasukkan atau dikira berdasarkan rekod dan situasi semasa.
Contoh, rekod penyelenggaraan, kadar kesihatan, kadar mengantuk, keadaan
cuaca, anggaran jumlah kenderaan. Alat ini akan menjadi alert kepada pemandu.
2. Diperingkat individu, kurangkan seboleh mungkin near miss event (peristiwa hampir kena). Kemalangan boleh dikurangkan.
3. Pihak berkuasa seperti polis, haruslah membuat
penguatkuasaan berdasarkan nasihat. Tahan pesalah trafik dan hantar
mereka ke kelas pendidikan di sebalik memberikan saman yang tinggi.
4. Pihak berkuasa juga haruslah mencari root cause (punca
sebenar) tingginya kadar kemalangan bukan dengan mencatatkan statistik
baru, tetapi dengan mengkaji statistik terdahulu. Temuduga terhadap
mereka yang terlibat dengan kemalangan atau saksi kemalangan boleh
membantu.
Usaha dan kemudian bertawakkallah kepada Allah, Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang bertawakkal (3:159)
N.Ashraf A.Wahab
No comments:
Post a Comment