Wednesday 19 June 2013

Faktor-faktor penyebab SAKA

Saka begitu sinonim dengan masyarakat Melayu, sedangkan ia juga terdapat pada kaum-kaum lain seperti Cina, India dan lain-lain. Dalam masyarakat Melayu, kita boleh mengkategorikan diantara faktor-faktor penyebab hadirnya saka ialah seperti di bawah :-



1. Terlibat dengan ilmu dan amalan salah dan sesat yang meilbatkan penggunaan jin dan syaitan. 


2. Akibat perbuatan sihir pada sesetengah orang juga merupakan antara faktor utama. Apabila seseorang dikatakan terkena buatan sihir jahat tidak kiralah atas sebab apa, maka mereka pastinya akan berubat untuk membuang segala kesakitan yang melibatkan jin dan syaitan. Dengan izin Allah ramai diantara mereka sembuh, tetapi kemungkinan yang berlaku masih terdapat sisa atau baki unsur-unsur sihir dalam jasad mereka tanpa disedari sebab jin dan syaitan hanya menumpang duduk tanpa menyakiti.

3. Disebabkan ada jin atau syaitan yang marah (atas sebab tertentu) atau sengaja untuk menggoda dan merosakkan berbagai kepentingan kehidupan manusia. Ia mudah berlaku sebab jin dan syaitan sifatnya berkeliaran dan ada di mana-mana tempat dan mudahlah untuk mereka memasuki tubuh manusia.


4. Manusia yang terlibat dengan dosa besar seperti berzina, lesbian, gay, berjudi, minum arak dan sebagainya sehingga menjadi ketagih maka tidak mustahil saka jahat ini akan diwarisi oleh anak-anak mereka. Perbuatan jahat dan dosa besar ini mestilah disebabkan dengan hasutan jin dan syaitan yang telah berjaya menakluki hati dan manusia tersebut.



Wallahu a'lam.

3 comments:

  1. JinJabalMoktan26 June 2013 at 08:56

    wahai manusia!
    kenapa kau orang tak habis-habis nak perbodohkan manusia melayu. Dengan menyebarkan cerita karut marut seperti ini, makin ramailah manusia melayu jadi bagang dan bodoh.
    kalau kau orang nak menipu pun, janganlah guna agama. Hentikan kerja mengarut ini, jin pun tak sanggup jadi penipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan JinJabalMoktan, Jin seperti tuan memang saya tak percaya. Jin seperti tuan ada di mana=mana. Kerjanya memang memperdayakan orang ramai.
      Adakah tuan Jin yang mempunyai agama. Sebagai Jin, apa agama tuan. Atau tuan sekadar jin makan buak moktan.

      Delete
  2. Surah al mukminun: 97. "Dan Katakanlah: "Ya Tuhanku Aku berlindung kepada Engkau dari bisikan-bisikan syaitan".

    Ilmu melalui pendidikan Islam memang sukar nak percaya. Tapi apa yang dikatakan bomoh sana sini orang percaya walau pun penuh dengan tahyul.

    Ilmu perlu di tuntut pelajari. Bukan hanya dengan logik akal semata-mata. Sebab itu Wahyu yang pertama diturunkan kepada Rasulullah menyuruh membaca 'Iqra'.

    Ilmu Pengetahuan terlalu banyak cabangnya. Ilmu Allah terlalu luas. Tidak semua manusia dapat memilikinya. Setiap orang hanya mendapat secebis ilmu yang diizinkan Allah.

    ReplyDelete