Wednesday 9 October 2013

Rawat Senggugut dengan Bekam

Senggugut terjadi disebabkan kontraksi atau pengecutan otot rahim yang berlebihan saat haid. Pengecutan ini dipacu terutamanya oleh hormon yang kita kenal sebagai hormon prostaglandin. Sebagai mana yang kita tahu, saat haid, dinding dalam rahim yang tadinya tebal sebagai persedian untuk terjadinya kehamilan, akhirnya disebabkan tidak terjadinya proses pembenihan oleh sperma, maka akan mengalami pemerosotan. Lapisan tisu yang tebal itu akan dihancurkan oleh tubuh secara biologis. 

Kematian sel-sel ini secara langsung akan menghasilkan hormone prostaglandin. Maka tidak hairan pada orang yang sedang haid kadar hormone ini memang tinggi. Namun tidak semua orang akan mengalami rasa sakit yang sampai mengganggu aktiviti mereka.


Kontraksi yang dipacu oleh prostaglandin ini sangat penting untuk memastikan rahim bersih daripada sel-sel yang mati tadi. Tetapi disebabkan kadar prostaglandin yang terlalu tinggi tadi , keluhan senggugut akan muncul.




Jalanilah rawatan bekam darah bagi melancarkan lagi pengeluaran darah semasa haid.waktu yang disarankan berbekam ialah 2 minggu sebelum anda haid.

Info lanjut rawatan bekam wanita, boleh hubungi:

No comments:

Post a Comment