Fenomena perubahan iklim antara kerosakan akibat daripada perbuatan manusia
SYARIAH Islam meliputi semua aspek kehidupan manusia termasuk urusan ibadat
dan muamalat yang berkait terus dengan kehidupan insan, tidak hanya tertakluk
kepada aspek perundangan serta kehakiman semata-mata.
Menurut ulama terkemuka Dr Yusuf Qaradhawi, Islam bukanlah semata-mata
pensyariatan dan perundangan. Sebaliknya Islam juga adalah akidah yang
menafsirkan erti kehidupan, ibadat, akhlak dan nilai mengangkat martabat
manusia serta adab kesopanan yang menghiasi kehidupan.
Dalam erti kata sebenar, syariah Islam yang disempurnakan melalui perutusan Nabi Muhammad SAW menjamin perlindungan dan hak kepada semua makhluk untuk hidup sejahtera di muka bumi seperti digambarkan Allah melalui firman-Nya yang bermaksud: "Dan Kami tidak mengutuskan engkau Muhammad melainkan untuk menjadi rahmat bagi semesta alam." – (Surah Al-Anbiya', ayat 107)
Oleh demikian, usaha memakmurkan bumi dan penjagaan alam semesta adalah
sejajar dengan tuntutan syariat Islam.
Manusia adalah makhluk yang dikurniakan kelebihan akal oleh Allah dan
dengan akal ini manusia dapat membezakan antara yang baik dan buruk. Ia
membolehkan manusia membuat pilihan dalam banyak perkara berkaitan kehidupan
mereka.
Sebagai khalifah, manusia adalah penerima amanat terbesar yang tidak
sanggup diterima makhluk lain. Perkara ini dirakamkan dalam firman Allah
yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada
langit, bumi dan gunung-ganang, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu
dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikul amanat itu oleh
manusia." – (Surah al-Ahzab, ayat 72)
Disamping kurniaan akal, Allah juga menurunkan Rasul dan kitab untuk
dijadikan panduan dan petunjuk kepada manusia dalam melaksanakan amanat sebagai
khalifah di bumi yang kaya dengan pelbagai sumber.
Malah, setiap kejadian dan makhluk mempunyai kepentingan dan kaitan dengan
kehidupan manusia. Sejajar martabat manusia sebagai khalifah, mereka seharusnya
berperanan membawa kesejahteraan kepada sekalian alam, bukan melakukan
kerosakan.
Manusia seharusnya sedar setiap langkah dan perbuatan akan memberi kesan
kepada alam sekeliling. Kerosakan dan kemusnahan alam yang berlaku memberi
kesan secara langsung kepada perjalanan hidup manusia.
Apabila sungai yang menjadi sumber bekalan air utama kepada kehidupan
manusia, tumbuhan dan haiwan tercemar, ia akan menjejaskan mutu kehidupan
seperti melakukan ibadat solat yang memerlukan kita menyucikan diri dengan air
bersih.
Begitu juga apabila udara tercemar akibat perbuatan tangan kita sendiri,
maka kita tiada pilihan melainkan menghirup kembali udara tercemar itu untuk
tujuan pernafasan. Keadaan ini akan mendatangkan mudarat kepada kesihatan kita.
Kejadian jerebu yang melanda negara kebelakangan ini, bukan saja
menjejaskan kesihatan manusia juga tumbuh-tumbuhan dan kehidupan di lautan
disebabkan kekurangan cahaya matahari. Setiap kejadian pencemaran akan
menjejaskan keseimbangan ekosistem yang akhirnya membawa kerugian kepada
manusia sendiri.
Islam amat menitikberatkan penjagaan dan pemuliharaan alam sebagai satu
amanah yang akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Islam melarang kita
daripada melakukan kerosakan di muka bumi dalam apa juga bentuk sehinggakan
dalam peperangan sekali pun umat Islam dilarang melakukan kerosakan kepada
tumbuh-tumbuhan, orang tua, golongan perempuan dan kanak-kanak.
Allah berfirman yang bermaksud: "Dan carilah pada apa yang telah
dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu
melupakan bahagianmu daripada (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada
orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu
berbuat kerosakan di muka bumi ini. Sesungguhnya Allah tidak menyukai
orang-orang yang berbuat kerosakan." – (Surah al-Qasas, ayat 77)
Ayat itu menegaskan bahawa matlamat kehidupan duniawi tidak boleh terkeluar
daripada hakikat kebahagiaan ukhrawi itulah menjadi matlamat akhir. Kesenangan
duniawi mesti dipandu dengan prinsip Ilahi supaya menjurus ke arah kebaikan dan
dapat menghindarkan manusia daripada melakukan kerosakan.
Abad ke-21 menyaksikan pelbagai kerosakan yang berlaku di muka bumi akibat
daripada perbuatan tangan manusia atas alasan melaksanakan pembangunan
material. Allah memberi peringatan mengenai kerosakan ini dalam firman-Nya yang
bermaksud: "Telah nampak kerosakan di daratan dan di lautan disebabkan
oleh perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian
daripada (akibat) perbuatan mereka supaya mereka kembali (ke jalan yang
benar)." (Surah ar-Rum, ayat 41)
Kesan fenomena perubahan iklim adalah antara kerosakan yang berlaku akibat
daripada perbuatan tangan manusia dengan kesan amat membimbangkan. Dunia pada
hari ini berhadapan ancaman berlakunya pemanasan global disebabkan peningkatan
suhu bumi, diikuti perubahan kepada taburan hujan serta kenaikan paras laut akibat
daripada fenomena itu.
Perubahan itu seterusnya memberi kesan lebih besar kepada keseluruhan
ekosistem. Kejadian banjir besar luar musim membawa kemusnahan pada skala besar
diikuti kejadian kemarau panjang juga membawa kepada kemusnahan hutan yang tidak
dapat dikawal manusia.
Kemusnahan alam yang berlaku akan mengganggu keseluruhan proses kehidupan
yang saling berkaitan, bergantungan dan berinteraksi secara teratur dalam satu
ekosistem.
Kejadian bencana alam yang berlaku sudah cukup memberi pengajaran dan
amaran kepada manusia yang menyangka dirinya hebat dan megah dengan segala
pembangunan dilaksanakan bahawa manusia tidak mampu untuk bertindak menangkis
kemusnahan berlaku dalam sekelip mata.
Kejadian itu sepatutnya memberi kesedaran dan pengajaran kepada manusia
bahawa setiap usaha pembangunan yang hendak dilaksanakan perlu mengambil kira
tiga perkara iaitu hubungan dengan Penciptanya, hubungan manusia sesama manusia
dan hubungan manusia dengan alam semesta.
Ketiga-tiga perkara ini adalah dasar kepada tindak tanduk manusia sebagai
khalifah yang dapat melindungi manusia dan alam. Kegagalan menghormati
ketiga-tiga perhubungan ini akan menyebabkan kehancuran proses kehidupan itu
sendiri.
wo. ini sudah baguih.
ReplyDeleteAssalamualaikum Yob,
ReplyDeleteMalangnya kebanyakan dari kita tak sedar dan jahil akan peraturan alam yg telah ditentukanNya. Dia usik satu aspek, penebangan utan misalnya, dia tak tau dia telah mengganggu aspek kitaran air dan kesinambungan flora dan fauna; belum masuk menyebabkan kepada penigkatan suhu dll. Kerana satu kitaran diganggu, keseluruhan kitaran goyang (equilibrium) dan menberi kesan domino.
Elok kita semua kembali pd fitrahNya. Tima kasih utk entri ni. Dulu akak koje dgn NGO alam sekitar selama 10 tahun, isu ni amat repat pd pemikiran akak.
:)
ReplyDeletebtul tu, mnusia dikurniakan akal.. dan juga nafsu.. sebab itulh kita jga dkurniakan ptunjuk utk mmbimbing nfsu drpada serakah mngerjakan sumber2 alam ni.. insyaallah, giatkn usaha n psti ada yg akan sedar..
ReplyDeletekunjungan gan .,.
ReplyDeletesaat kau kehilangan arah ingatlah masih ada yang menolong mu
dan tetap berdoa mengharap untuk menemukan jalanmu.,.
di tunggu kunjungan balik.na gan.,.