PENDAHULUAN
ISLAM SELEPAS PENJAJAHAN
Islam telah lama sampai ke Malaysia. Ini merujuk
kepada beberapa faktor sejarah sama ada bentuk lapuran, catatan atau prasasti
yang ditemui. Pengislaman di Malaysia telah berlaku sejak kurun ke 9 masihi dan
selewat-lewatnya kurun ke 12 atau 13 masihi dan bukannya kurun ke 15 seperti
yang didakwa oleh sejarawan Barat. Iaitu ia bermula dari Melaka dengan
pengislaman Parameswara. Dengan kedatangan Islam ke Malaysia ini banyak
perubahan yang telah dibuat dari segi corak kehidupan, pemerintahan dan juga
ekonomi. Bukan itu sahaja Malaysia yang dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu
telah menjadi tumpuan penduduk seluruh Nusantara kerana kegiatan agama yang ada
di negara itu.
Tetapi keamanan yang dirasai ini telah diganggu
gugat oleh kedatangan British. British mula menjajah Tanah Melayu sejak
kejatuhan Melaka lagi iaitu 1511. Dimana pada mulanya Portugis menjajah Melaka
kemudian diambil alih oleh Belanda pada 1641. Dan yang terkemudian adalah
British. British mula-mula datang ke Tanah Melayu dan telah mengambil Pulau
Pinang daripada tangan Sultan Kedah pada 1786, menduduki Melaka untuk sementara
waktu 1795 - 1818. Melalui langkah-langkah ini British telah berjaya menguasai
dan menjajah tanahair kita sepenuhnya. Dengan penjajahan British ini telah
banyak perubahan berlaku terutama dari segi pentadbiran, pendidikan dan cara
hidup masyarakat Islam. Walaupun penjajahan ini banyak mengubah wajah Islam di
Malaysia tetapi tidak sepenuhnya kerana ketebalan keimanan sesetengah golongan
masih kuat.
ISLAM SELEPAS PENJAJAHAN
Penjajahan Barat telah membawa berbagai kesan
terhadap umat Islam. Terutamanya berkenaan kehilangan kuasa politik dan
pemerintahan daripada pimpinan orang-orang Islam sendiri kepada pimpinan kuasa
Barat yang beragama Kristian. Penguasaan penjajah ini adakalanya secara
langsung ( direct rule ) ataupun tidak langsung ( indirect rule ) apabila
mereka memerintah melalui penguasa-penguasa tradisional yang hanya dijadikan
sebagai boneka sahaja. Sebelum kedatangan British, agama Islam tidak dipisahkan
dari sistem politik Melayu. Dalam Undang-undang Melayu Lama atau Hukum Kanun
masih terdapat hukum-hukum Islam yang masih digunakan seperti hukum potong
tangan untuk kesalahan mencuri dan hukuman sebat atau rotan untuk mereka yang
berzina. Hakikat ini diakui sendiri oleh Hakim-hakim Lord Action dan Thomas
dalam kes Ramah lawan Laton ( 1927 )2 yang mana dikatakan bahawa undang-undang
Islam adalah undang-undang asal negeri ini bukan undang-undang asing.
Bagaimanapun dengan kedatangan British, mulalah
diperkenalkan dengan sistem pentadbiran sekular, bahawa antara agama dengan
politik terdapat jarak yang tidak mungkin diketemukan. Pemisahan ini lebih
bererti dalam Perjanjian Pangkor 1874 yang menegaskan semua urusan pentadbiran
diserahkan kepada Residen British kecuali soal-soal agama ( disempitkan
maknanya ) dan adat istiadat Melayu. Seterusnya kepada pembentukkan
Negeri-negeri Melayu Bersekutu. British telah mula menentukan corak
pemerintahan, pentadbiran dan keputusan dasar yang penting berhubung dengan
sesebuah negeri Melayu bahkan dapat menantukan kedudukan seseorang raja yang
dilantik memerintah negeri.3 Ini telah menunjukkan bagaimana British telah
berjaya mengubah wajah Islam di Malaysia dalam pentadbiran dengan perkenalkan
pentadbiran serta undang-undang sekular. Dimana lebih pentingkan keduniaan
tidak berkaitan dengan agama dan ia juga telah mengenepikan sebahagian besar
undang-undang Islam. Kita dapat lihat dalam kes, dimana Residen-residen yang
memberi nasihat-nasihat di Majlis-majlis Negeri telah campurtangan kerja-kerja
para kadi. Kerana bagi mereka urusan nikah dan cerai libatkan hal keselamatan
dalam negeri. Sebab itu British telah tentukan perlantikan, pendapatan,
pengantungan dan pemecataan kadi-kadi. Tindak tanduk kadi juga telah diawasi
dan kadang-kadang penyelesaian masalah dipindahkan kepada Majistret-majistret. Ini menunjukkan pentadbiran undang-unddang Islam yang tadinya bebas tidak
bererti lagi. Walaupun begitu hakikatnya undang-undang British yang
diperkenalkan tidaklah diambil sepenuhnya kerana undang-undang Islam masih
kukuh dijiwa rakyat Malaysia.
Selain penjajahan dalam pentadbiran, British juga
telah mengubah wajah Islam di Malaysia dalam bidang pendidikan. Dimana hasrat
sebenar penjajah British ke Malaysia adalah untuk mengubah corak pegangan hidup
masyarakat Melayu dan juga pemikiran mereka agar menyanjungi kehebatan Barat.
Satu sistem pendidikan telah diadakan, keseluruhan aspek dan sistem nilai serta
kebudayaan penduduk tempatan dibentuk dan diindoktrinasikan dengan pengaruh
kebudayaan, sikap dan pandangan Barat. Pada peringkat awal sistem pendidikan
British yang berbentuk formal diperkenalkan di negeri-negeri lain sebagai
cawangannya.
Penubuhan sekolah-sekolah ini dibawah budi
bicara, daya usaha dan pengawasan badan pengembangan agama Kristian.8 Oleh itu
sambutan rakyat tempatan sangat dingin. Ini kerana pada peringkat awal
pendidikan bagi masyarakat tempatan masih di institusi masjid, rumah dan surau
yang terkenal sebagai Sekolah Quran atau Sekolah Agama9 dan mereka sanggup lagi
untuk melanjutkan pendidikan tentang agama ke peringkat lebih tinggi di hantar
ke Patani, Makkah dan Mesir. Selain itu ibu bapa masyarakat tempatan juga takut
untuk menghantar anak ke Sekolah British sebab dikhuatiri anak-anak mereka
nanti akan masuk Kristian. Dengan kegagalan awal ini, British telah mencuba
taktik yang baru iaitu dengan mencampuri serta mengambil alih pentadbiran
Sekolah Agama untuk diletakkan dibawah pengawalan mereka.
Sejak 1854, Sekolah Agama pentadbirannya telah
diambil alih dengan dibiayai pengajian dan diberi bantuan penuh. Kurikulumnya
diubah, pentadbiran dan perjalanan sekolah berubah corak. Masa persekolahan
dibahagikan dua, pagi untuk pelajaran akademik iaitu Sekolah Melayu dan petang
untuk pelajaran agama iaitu Sekolah Quran. Ini telah menunjukkan satu doktrin
yang cuba memisahkan antara ilmu agama dan akademik. Manakala pula Sekolah Agama sangat diabaikan berbanding Sekolah Kebangsaan yang banyak pembaharuan serta
bantuan diberikan. Dengan memisahkan kedua-dua jenis sekolah ini boleh melahirkan
individu-individu atau masyarakat yang tempang atau tidak seimbang.
Kemudian penjajah British makin kuat dan
mereka menguasai pendidikan serta pelajaran. Strategi yang diatur melalui sektor
pendidikan ini menjalarlah idea-idea, pandangan-pandangan hidup Barat itu ke
dalam jiwa dan pemikiran rakyat umum tanpa disedari sehingga terjadilah
revolusi kebudayaan. Akibatnya dongkollah aqidah agama dan padamlah semangat
keagamaan, bertukarlah semangat perlumbaan yang merupakan pendorong terbesar
kemajuan, dari jiwa agama berkuranglah kemahuan memperdalamkan pengetahuan
agama.
Begitu juga dengan konsep kekeluargaan yang mana penjajah British
telah mengubah kedudukan suami di dalam keluarga iaitu isteri lebh dipentingkan
berbanding suami. Sedangkan di dalam Islam suami mempunyai kedudukan tinggi
sebagai ketua keluarga dan dia boleh membuat sebarang keputusan tanpa
menganiayai isteri dan ahli keluarganya. Tapi British telah mengubah dengan
isteri turut sama boleh berkuasa dalam keluarga itu dan ada kalanya
isteri-isteri yang telah meninggikan suara apabila berkata dengan suaminya.
Sedangkan ajaran Islam tidak membenarkan ini.
Perubahan yang paling nyata telah dilakukan oleh
British di Malaysia adalah corak pergaulan. Yang mana ia telah mengamalkan
corak pergaulan bebas diantara masyarakat ataupun jantina, sedangkan dalam
Islam hal pergaulan amat sensitif. Ini kerana ada jurang atau tembok pemisah
pergaulan antara lelaki atau perempuan yang bukan muhrim. Tetapi ini telah
diketepikan setelah Malaysia dijajah oleh British.
Dengan teknologi moden yang dibawa masa
penjajahan British menyebabkan anggota masyarakat, termasuk Pak Lebai dan Pak
Haji begitu mudah terseret untuk jadi penonton pertunjukkan fesyen di Paris dan
Pertandingan Ratu Cantik di New York melalui televesyen. Penumpahan dan
pengaliran maklumat yang bersumberkan ideologi luar, yang didasari oleh
kebudayaan asing dan ditentukan oleh kepentingan nasional negara penyedia
berita dan cerita juga boleh mengakibatkan penjajahan fikiran yang boleh
merosakkan aqidah dan kehidupan Islamiyah.
Apabila penganut Islam sendiri menolak sistem hidup Islam dan menganggapnya
sebagai satu cara hidup kurun ke 7, maka penolakkan itu merangkumi semua aspek
samada nilai-nilai unik ataupun universalnya. Ini termasuklah keadilan sosial
menerusi sistem zakat. Ertinya pembangunan ekonomi yang tidak berteraskan
tauhid telah membawa kepada devolusi kedudukan akhlak - moral Islam sehingga ia
hanya berkembang dalam lingkungan, pegangan dan pembabitan perbadi sahaja.13
Dalam bidang ekonomi, penjajahan British juga ttelah berjaya mengubah pegangan
Islam yang pernah digunakan. Antaranya di dalam sukatan dan juga aktiviti
perniagaan serta jual beli yang diperkenalkan. Jikalau dahulu Islam
mengharamkan riba' atau bunga ataupun faedah semasa menjalankan aktiviti
perdagangan tapi setelah penjajahan aktiviti inni adalah penting untuk
mendapatkan keuntungan yang berlipat kali ganda. Aktiviti ini kekal hingga
sekarang.
KESIMPULAN
Islam dapat hidup di Malaysia dan tentang segala
percubaan yang hendak melemahkannya. Walaupun demikian usaha-usaha musuh Islam
itu telah berjaya juga melemahkan keimanan dan roh keislaman dalam hati
sebilangan besar dari generasi yang mendapat pendidikan pada zaman penjajahan dan selepas penjajahan British.
Sungguh pun Negara Malaysia telah dimerdekakan, namun pemikiran sebilangan pemimpin dan sebahagian penduduknya masih tetap dijajah.
RUJUKAN
1. Abdul Rahman Haji Abdullah, Pemikiran Islam Masa Kini : Sejarah dan Aliran, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, 1987.
2. Abdul Rahman Haji Abdullah, Sejarah dan Pemikiran Islam, Penerbitan Pena Sdn Bhd, Selangor, 1981.
3. Abdullah Ishak, Islam Di Nusantara, Al - Rahmaniah, Malaysia, 1990.
4. Aziz Deraman, Masyarakat dan Kebudayaan Malaysia, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Kuala Lumpur, 1975.
5. Khoo Kay Kim, Tamadun Islam Di Malaysia, Persatuan Sejarah Malaysia, Kuala Lumpur, 1980.
6. Muhamad Abu Bakar, Delima Dakwah : Pengislaman Dalam Era Pensejagatan, Pemikir (bil 10), 1997.
7. Muhamad Abu Bakar, Selepas Kebangkitan Semula Islam ? Pengislaman dan Pensejagatan Masa Kini Satu Overview, Ilmu Masyarakat XVl.
8. Zubeir Ahmad, Apa Derita Dunia Bila Islam Mundur, Media Da'wah, Jakarta Pusat, 1983.
9. Kamus Dewan (edisi 3), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1994
2. Abdul Rahman Haji Abdullah, Sejarah dan Pemikiran Islam, Penerbitan Pena Sdn Bhd, Selangor, 1981.
3. Abdullah Ishak, Islam Di Nusantara, Al - Rahmaniah, Malaysia, 1990.
4. Aziz Deraman, Masyarakat dan Kebudayaan Malaysia, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Kuala Lumpur, 1975.
5. Khoo Kay Kim, Tamadun Islam Di Malaysia, Persatuan Sejarah Malaysia, Kuala Lumpur, 1980.
6. Muhamad Abu Bakar, Delima Dakwah : Pengislaman Dalam Era Pensejagatan, Pemikir (bil 10), 1997.
7. Muhamad Abu Bakar, Selepas Kebangkitan Semula Islam ? Pengislaman dan Pensejagatan Masa Kini Satu Overview, Ilmu Masyarakat XVl.
8. Zubeir Ahmad, Apa Derita Dunia Bila Islam Mundur, Media Da'wah, Jakarta Pusat, 1983.
9. Kamus Dewan (edisi 3), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1994
Terima kasih atas berbagi ilmu dan informasinya sahabat...
ReplyDelete