Nama
dan Tarikh Lahir
Nama lengkap al-Muzani ialah Isma‘il bin Yahya bin Isma‘il
bin ‘Amru bin Ishak, Abu Ibrahim al-Muzani. Dalam arena ilmu fiqh beliau lebih
sering disebut al-Muzani. Sebutan al-Muzani diberikan kerana beliau dikaitkan
dengan Muziah binti Kalb; ibu kepada ‘Utsman dan Awus yang kedua-duanya anak
‘Amru bin Ad dari suku Mudhar. Beliau dilahirkan pada tahun 175H. Mengikut
riwayat Abu al-Fawaris as-Sindi beliau dan ar-Rubai‘ adalah sesusuan.
Akhlak dan Ibadah
Al-Muzani dikenali sebagai seorang yang
warak, zuhud, menjauhi keduniaan dan seorang yang mustajab doanya. Beliau juga
seorang yang suka turut memandikan jenazah semata-mata mengharap redha Allah
dan salah satu usahanya melembutkan hati. Beliau berkata: “Aku melakukannya
untuk melembutkan hatiku.”
Dalam soal ibadat khasnya sembahyang fardhu
secara berjemaah adalah menjadi amalan rutinnya. Ini sudah setentunya sebagai
tradisi para ulama salihin yang merasa sangat rugi jika melakukan sembahyang
fardhu tanpa berjemaah. Dari itu jika tidak sempat melakukan mana-mana
sembahyang fardhu secara berjemaah, beliau akan mengulang sembahyangnya semula
sebanyak dua puluh lima kali.
‘Amru bin ‘Utsman al-Makki berkata: “Aku
telah menemui ramai ahli ibadat, tetapi belum pernah menemui orang yang lebih
kuat dan lama beribadat, serta sangat menghormati ilmu dan ahlinya melainkan
al-Muzani. Beliau termasuk orang yang warak, tidak mementingkan diri, dan pada
masa yang sama beliau termasuk orang yang suka menolong orang ramai.” Beliau
berkata: “Aku dibentuk daripada akhlak asy-Syafi‘e.”
Guru dan Murid-Murid
Guru beliau ialah Imam asy-Syafi‘e, Nu‘aim
bin Hammad dan lain-lain. Manakala murid-muridnya pula ialah Ibnu Khuzaimah,
ath-Thahawi, Zakariya as-Saji, Ibnu al-Jawsha, Ibnu Hatim dan lain-lain daripada
kalangan ulama-ulama Khurasan, Iraq, dan Syam.
Penolong Mazhab Yang Pintar
Selain panggilan popular al-Muzani, beliau
diberi gelar Nashir al-Mazhab (Penolong Mazhab) dan Badr al-Mazhab (Bulan
Purnama Mazhab). Mazhab yang dimaksudkan di sini ialah mazhab Syafi‘e.
Gelaran beliau itu
berdasarkan pengakuan Imam asy-Syafi‘e yang berkata: “Al-Muzani adalah penolong
mazhabku.”
Beliau salah seorang murid Imam asy-Syafi‘e
yang disebut sebagai gunung ilmu, banyak menulis, menyebarkan ilmu di bumi
Mesir dan tidak pergi ke mana-mana tempat lain sehinggalah meninggal. Ini juga
telah disebut Imam asy-Syafi‘e dengan katanya: “Adapun engkau wahai Muzani akan
tetap tinggal di Mesir ini.”
Beliau pintar dan bijak berdialog dengan
mengemukakan hujah-hujah yang bernas. Hal ini pernah disebut Imam asy-Syafi‘e:
“Jika syaitan menentang al-Muzani, syaitan dapat dikalahkannya.”
Salah satu bukti beliau sebagai penolong
mazhab Syafi‘e dan pakar dalam berdialog ialah dalam perkara nabiz iaitu air
perahan (rendaman) kurma atau anggur dan yang seumpamanya. Perahan ini ada yang
memabukkan dan ada yang tidak. Jika memabukkan dinamakan arak.
Disebutkan bahawa ketika Bakkar bin
Qutaybah datang ke Mesir beliau sempat bertemu dengan al-Muzani. Dalam
pertemuan itu salah seorang murid Bakkar bin Qutaybah bertanya “Telah wârid
dalam beberapa hadis yang mengharamkan dan juga menghalalkan nabiz. Oleh sebab
itu mengapa mazhab kamu mendahulukan yang mengharamkan berbanding yang
menghalalkannya?” Al-Muzani memberi jawapan dengan jitu: “Tidak ada sesiapapun
yang mengharamkan nabiz pada zaman Jahiliah, kemudian menghalalkannya untuk
kita. Setelah itu terjadi kesepakatan tentang halalnya, tetapi kemudian
diharamkan. Inilah yang disokong oleh hadis-hadis.” Setelah mendengar jawapan
ini Bakkar menyetujuinya.
Warisan Ilmu
Sesuai dengan gelaran Penolong Mazhab
Syafi‘e, al-Muzani mewariskan banyak kitab mazhab ini. Antara lain al-Jami’
al-Kabir, al-Jami’ ash-Shaghir, al-Mukhtashar, al-Mantsur, al-Masa’il
al-Mu‘tabarah, at-Targhib fi al-‘Ilm, Kitab al-Watsa’iq, Kitab al-‘Aqarib, dan
Kitab Nihayah al-Ihktishar.
Kitab Al-Mukhtasar
Khusus mengenai kitab al-Mukhtasar, beliau
bercerita dapat menyelesaikannya dalam tempoh dua puluh tahun. Setiap kali
hendak menyusunnya beliau berpuasa terlebih dahulu tiga hari dan sembahyang
sunat beberapa rakaat. Kandungan kitab ini adalah ringkasan pendapat-pendapat
Imam asy-Syafi‘e. Al-Muzani berkata: “Ini adalah ringkasan yang aku ringkaskan
daripada ilmu asy-Syafi‘e dan sebahagian pengertian pendapat-pendapatnya.”
Ulama mazhab yang datang kemudian yang
membuat kajian mengenainya mengakui kata-kata al-Muzani ini. Misalnya Imam
as-Sayyid ‘Alawi bin as-Saqqaf Rahimahullah dalam kitabnya Sab‘ah Kutub Mufidah
menerangkan bahawa kitab Mukhtasar al-Muzani adalah salah satu kumpulan pendapat
dan perkataan Imam Syafi‘e dalam bidang fiqh yang dihimpun oleh Imam al-Muzani.
Pada dasarnya
daripada kitab al-Mukhtasar inilah muncul kitab-kitab besar mazhab Syafi‘e yang
dikarang ulama-ulama besar mazhab yang datang kemudian.
Kitab ini diringkaskan oleh Imam
al-Haramain dalam kitab yang diberi nama an-Nihayah. An-Nihayah diringkaskan
al-Ghazali yang diberi nama kitab al-Basit. Kemudian al-Ghazali meringkaskan
al-Basit pula dalam kitab yang diberi nama al-Wasit. Al-Wasit diringkaskan
al-Ghazali pula dalam kitab yang diberi nama al-Wajiz.
Al-Wajiz disyarahkan oleh ar-Rafi‘e dalam
kitab yang dikenali Syarh al-Wajiz. Syarh al-Wajiz diringkaskan dan diulas oleh
Imam an-Nawawi dalam kitab yang diberi nama Rawdhah ath-Thalibin.
Rawdhah ath-Thalibin diberi hasyiah oleh
al-Azra‘i dalam kitab yang dikenali at-Tawassut bain ar-Rawdhah wa asy-Syarh.
Ia juga diberi hawasyi oleh Imam as-Isnawi, al-Azra‘i, Ibn ‘Imad dan
al-Bulqini. Hawasyi ini dikumpulkan dalam kitab yang dinamakan Khadim
ar-Rawdhah.
Kemudian Rawdhah ath-Thalibin diringkaskan
oleh asy-Syarf al-Maqarri dalam kitab yang diberi nama ar-Rawdh. Kitab ar-Rawdh
disyarahkan oleh Syaikh al-Islam Zakariya al-Anshari. Syarh ar-Rawdh ini
diringkaskan pula oleh Ahmad bin ‘Umar al-Mazjad az-Zabidi dalam kitab yang
dinamakan al-‘Ibab.
Kitab al-‘Ibab disyarahkan oleh as-Sayyid
‘Alawi bin as-Saqqaf, pengarang kitab Sab‘ah Kutub Mufidah sehingga bab
al-Wakalah. Kitab al-‘Ibab ini diringkaskan oleh pengarang al-Hawi as-Saghir.
Kemudian al-‘Ibab dinazamkan oleh pengarang al-Bahjah. Kitab ini juga
diringkaskan oleh asy-Syarf al-Maqirri pengarang ar-Rawdh dalam kitab yang
dinamakan al-Irsyad.
Tarikh Wafat
Al-Muzani wafat pada bulan
Ramadhan tahun 264H. Mengikut cerita penduduk yang turut ke tempat perkuburan,
mereka melihat seekor burung menjatuhkan dirinya ke kuburan al-Muzani, lalu
menggosok-gosok bulunya ke tanah perkuburan. Ar-Rubai‘ yang turut menyaksikan
berkata: “Biarkan, jangan kamu halau kerana kita belum pernah melihat kejadian
seperti ini sejak Zu An-Nun al-Misri meninggal dunia.”
Radhiallahu ‘anh.
(Rujukan:
Asy-Syirazi, Tabaqat al-Fuqaha’, Abi ‘Ashim Muhammad bin Ahmad al-‘Abbadi,
Kitab Tabaqat al-Fuqaha’ asy-Syafi‘eyyah, Taj ad-Din as-Subuki, Tabaqat
asy-Syafi‘eyyah al-Kubra, dan as-Sayyid ‘Alawi bin as-Saqqaf, Majmu‘ah Sab‘ah
Kutub Mufidah)
-
No comments:
Post a Comment