Thursday 1 March 2012

Manusia Pertama Di Mukabumi

Manusia merupakan makhluk Allah yang sempurna. Manusia pertama yang diciptakan oleh Allah iaitu Adam AS (Alaihi Salam). Beliau yang juga dikenali sebagai bapa manusia dicipta daripada tanah liat yang kering, sebagaimana 

Firman Allah SWT di dalam Al-Quran; 
 "Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Sesungguhnya aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk'."
(Surah Al-Hijr, ayat 28). 



Dari diri Adam, Allah kemudiannya menciptakan Hawa, sebagaimana 

Firman Allah SWT; 


"Dialah yang menciptakan kamu semua dari jiwa yang satu (Adam) dan darinya Dia menciptakan pasangannya, agar dia merasa senang kepadanya."
(Surah Al-A'raf, ayat 189 )
Setelah Nabi Adam AS dan Hawa diturunkan ke dunia, zuriat mereka mula berkembang dan tersebar serta memenuhi seluruh pelusuk dunia dengan dialek yang berbeza-beza, padahal mereka dilahirkan dari rahim dan moyang yang sama. 

Firman Allah SWT;
 "Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu dari pelbagai bangsa dan suku puak, supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah SWT ialah orang yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi amat mendalam pengetahuanNYA." 
(Surah Al-Hujurat, ayat 13).

Untuk menyempurnakan kehidupan manusia, para nabi dan rasul diutus sebagai pemimpin. Mereka adalah pemimpin kebenaran dan merupakan tonggak ketakwaan yang telah dipilih oleh Allah SWT dari seluruh makhluk-NYA. 

Mereka merupakan teladan yang sempurna, tanda keagungan Allah, serta ikutan bagi orang yang teguh imannya dan yang merenungi kebesaran-NYA. HK

1 comment:

  1. ada sumber hadis mengatakan tinggi nabi adam tu 60 hasta.... punya la tinggi nabi adam tu yee..

    ReplyDelete