Wednesday 21 March 2012

Ken Livingstone mahu jadikan London sebagai pusat bandar Islam

Jika sumpah untuk menjadikan bandar sebagai panduan Islam yang dinyatakan oleh pegawai-pegawai calon Islam tidak mungkin memeranjatkan, tetapi kali ini ia adalah diucapkan oleh calon Kristian dari Datuk Bandar London Buruh, Ken Livingstone berikrar untuk menjadikan London ke beaconIslam dan mendidik warga London tentang agama Islam

"Hal ini akan membantu bandar kami sebagai rambu yang mempertujukkan makna dari kata-kata Nabi Muhammad," kata Livingstone dalam ucapannya di Masjid Finsbury Park yang dikutip oleh Daily Telegraph pada hari Isnin lalu (19/3/2012).

Livingstone juga berjanji untuk "mendidik masyarakat London" tentang Islam.

Kenyataan Livingstone dikeluarkan pada ketika solat Jumaat di Pusat Masjid Central di London Utara, juga dikenali sebagai Masjid Finsbury Park, yang ditetapkan oleh Persatuan Muslim Inggeris.
Livingstone terkenal atas sokongan yang kuat terhadap minoriti Muslim serta menentang kempen Islamophobia. Dia pernah mendapatkan serangan sengit dari sayap kanan pada tahun 2004 kerana mengundang Syaikh Yusuf Al-Qaradhawi, presiden persatuan Cendekiawan Muslim, pada sebuah persidangan pro-hijab.

Livingstone sering muncul di acara-acara seperti IslamExpo, yang menarik puluhan ribu orang setiap tahun. Dia mengatakan bahawa akan berusaha untuk mendidik warga London tentang tradisi-tradisi Nabi Muhammad.


"Saya ingin menghabiskan empat tahun ke depan memastikan bahawa setiap non-Muslim di London mengetahui dan memahami kata-kata dan mesej (Nabi Muhammad)," katanya kepada jemaah di masjid, dikutip Onislam.

Livingstone bahkan mengetahui betul pesan Nabi Muhammad shalallahu 'alaihi wa salam pada khutbah terkini yang ia fahami sebagai "agenda untuk seluruh umat manusia."

Muslim di Inggeris jumlahnya semakin meningkat, terkhusus di London. Ini terlihat dari jumlah kaum Muslimin yang melaksanan solat berjemaah - terutama hari Jumaat - hingga membludak ke jalan-jalan kota London kerana Masjid yang ada sudah tidak dapat menampung jumlah jemaah yang sangat banyak.

 
~negarakita.com

1 comment: